lauantai 4. huhtikuuta 2015

Pienen pitäjän laulu

Autiot rannat, mudittuneet,
heinää täynnä ja suolle tuoksuvat.
Yksinäinen korppi huutaa voipuneen laulun.

Autiot kylät, ovet lukittu,
pyssyt ladattu ja epäluulot naamaan piirretty.
Kärrytiet roudan rikki panemat.

Autiot sydämet, kuihtuneet,
värisemättä, tuulia kumartamatta jököttävät,
reunat rispana lepattaen, kuin kuollut lahna rantavedessä.


Siellä ne on juoksun päät.
Laulun lapset itkulaitumilla,
vanhat norsut hautausmaalla,
käenpoikaset vieraissa pesissä.
Siellä ne on ihmisen lapset
laumastansa vaiti jääneet
hangen viertä makaamaan.
Siellä suomen sisukaulat
aivan äänettömiksi käyneet.


Kuvaa minulle pysähtynyt liike.
Kuvaa se miltä soi sammakoiden kuoro paikallaan seisovassa helleyössä.
Kuvaa miltä tuoksuu karhunsammal kun se poskea nipistää.
Kuvaapa miten hiljaa ja varmasti turpeeseen uppoaa.
Kuvaa, näytä, tee se jos osaat!


Minä olen
nahkanuttu,
palanut,
nokinen,
sadasti parkittu nahkanuttu.
Minä olen sillan korva,
lahosienen sierrittämä,
veden värinen,
madonsyömä.
Kai minullekin vielä jossain huomen on?

5 kommenttia:

  1. Q: Kiitos uudesta, voimakkaasta, ajatuksia herättävästä runosta.

    VastaaPoista
  2. Q: Todellakin. Aito ja alkuperäinen tunnelma lapsuutemme laulumailta. Ihmettelen suuresti, miten oletkin osannut sanoilla vangita noin todellisesti ja totuudenmukaisesti sen ympäristön ja ilmapiirin, jossa olemme joskus lapsuudessamme eläneet. Olet onnistunut siinä taianomaisen taitavasti. Tuota viimeistä säkeistöä jäin ja jään puntaroimaan ja pähkäilemään. Onko tuo omakuva vai vain jonkin hetken tai elämän jakson sisäinen kokemus itsestäsi? Ymmärrän kyllä. En kuitenkaan koe enkä tunne Sinua tuollaisena. - Mahtavan hienosti olet sommitellut nuo runon säkeistötkin ulkonäöllisesti.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos palautteesta, arvostan. Hienoa jos välittyi autenttinen tunnelma, jonnekin se on syvään piirtynyt.
      Viimeinen säkeistö; ehkäpä se voi olla myös kertoja minä, eikä ihan minä-minä, sen vapauden kynä antaa että voi kotiutua mihin milloinkin ja olla hetken verran totta siinä. Vaikka kaipa siihenkin jotain sisäistä kokemusta mahtuu, edes hetkellistä. Elämän ulkoinen ilmentymä on kai laajempi kuva, jonkinlainen kooste ja siksi monesti tyynempi, sisäinen maailma hetkittäin paljon säröisempi.

      Poista
  3. Tämä runo saa minut itkemään.
    Mistä löydätkin oikeat sanat.
    Tulee vahvoja muistoja ja tunnelma.... pysähtynyt, raskas,
    katkeransuloinenkin.
    Tämä runo on sanataidetta.
    Tässä on sellaista vanhaa kieltä modernissa paketissa ja tuo viimeinen säe,pidän siitä erittäin kovasti. Kokonaisuudesta myös.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos!
      Jos ajan tiettyjä hiljaisia teitä alkaa vatsanpohjassa soida kaihoisa sävel mollissa, jotain siitä olen yrittänyt saada tähänkin soimaan.

      Poista