maanantai 19. tammikuuta 2015

Kalatorilla kerran

Elämän kriiseissä
ja alasti riisuttuna
keskustorilla nakkikioskin katolla,
pysähtynyt lento.
Liian paljon tuntoa
liian vähän värejä
liian hauras.

Anna minulle armon villapaita,
tunnen sen olevan,
se on siellä
kalalaatikon takana vasemmalla,
anna se.
Minä tarvitsen jotain kuorta.

Minä olin kerran tiistaina matkustanut junalla
ja nukkunut siellä poski ikkunaa vasten
ja miettinyt siinä vaan että unohdin ostaa leipää
ja nyt on jo perjantai.

Ajatella!

4 kommenttia:

  1. Q: Tuo nimikkorunosi on tosi puhutteleva. Kuin elämä itse. Samaan aikaan kaikki hajalla ja kuitenkin elämä on kaunista. Se, mitä kaiken aikaa olet menossa läpi, on ilmeisesti puhkaissut kirjallisen luovuutesi, joka on varmasti ollut siellä aina olemassa, mutta ehkä elämän myötätuulissa ei ole vain päässyt pulpahtamaan pinnalle. Useimmiten kai kaikella todella arvokkaalla on kallis hinta.
    Kalatorilla kerran on myös hyvin elämänmakuinen. Mietiskelen sitä vielä vähän lisää. Armon villapaita tuntuu todella lämpimältä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommenteista. Niin, jonnekinhan se tunteiden laari on jokaisen tyhjennettävä, toisella se on runo toisella taulu, mikä kelläkin. Hienoa jos samalla voi synnyttää jonkun ajatuksen jollekulle toisellekin.

      Poista
  2. Minä kirjoitin pitkän kommentin, mutta se vain katosi jonnekin. En ymmärrä...

    Mutta todella rakastan näitä sinun runojasi. Ne koskettavat minua. Tämäkin runo kyyneliin asti.

    Olen huomannut sen jo aiemmin ja nämä runotkin heijastavat sitä. Nimittäin, että kovissa paineissa on kasvanut ja kasvamassa mitä loistavin timantti, jolla on paljon annettavaa toisille. Olen kiitollinen siitä. Arvostan sitä, että rohkenet jakaa sisimpääsi täällä. Luen varmasti kaiken.

    Pidin tässä runossa myöskin lopun takaumasta, joka vei minut runon alkuun verrattuna irralliselta näyttävään, ohikiitävään hetkeen, johon kuitenkin liittyy niin paljon vaikeaa ja ehkä myös jo armollisuutta itseä kohtaan sekä hyväksymistä.

    Armon villapaita. Miten suloinen sanapari. Minäkin tahdon pukea sen päälleni.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuntuu hyvältä kuulla että on voinut koskettaa.

      Uskon että runo on oiva väline ottaa tunteesta kiinni. Tarinat runon sisällä avautuvat varmaan jokaiselle erinäköisenä omasta tilanteesta ja historiasta riippuen ja se mikä on rivien väliin laitettu on lopulta tärkeintä.

      Kiitos rohkaisusta, ollapa timantti, sepä vasta jotain!

      Poista