maanantai 5. tammikuuta 2015

Iäksi kadonnut

Kuljin peuran kanssa metsätietä.
Minä varoen varpaillaan,
peura arkaillen.
Me olimme kulkeneet niin jo
aamupäivän verran,
mitään puhumatta
ja minä luulin sen pysyvän aina niin
kun aivan äkkiä hyppäsi piennarta jänis
ja peura säikähti,
sekunnissa oli hän iäksi kadonnut.

Kuljin peuran kanssa metsätietä.
Luulin etten saisi sitä seuraamaan,
tarjosin porkkanaa
ja niin lähti hän mukaani
eikä lopulta edes
kysellyt porkkanoita
ja minä luulin sen pysyvän aina niin
kun aivan äkkiä näki hän toisia peuroja
katsoi minuun kummissaan
ja oli iäksi kadonnut.

Kuljin peuran kanssa metsätietä
Olin onnesta soikea
kun se tahtoi pitää minulle seuraa,
ajattelin kuinka voikin
kaksi niin erilaista luotua
olla toistensa lohtuna matkalla
ja minä luulin sen pysyvän aina niin
kun äkkiä ryntäsi mutkasta muristen neljällä pyörällä
peura väisti väärään suuntaan
ja oli iäksi kadonnut.

3 kommenttia:

  1. Q: Iäksi kadonnut on lopulta traaginen runo - ja elämässä niin totta. Yllättäväkin tämä runo on. Alussahan tunnelma on herkkä, hauras ja suloinen. Odotan siis onnellista loppua, mutta aavistelen muuta... No, se aavistus käykin sitten toteen. Hienoon muotoon olet sommitellut tuon runon.

    VastaaPoista
  2. Tästäkin pidin. Sen yllättävyydestä, säkeistöjen toistosta ja siitä kuinka se kuvaa elämän haavoittuvuutta ja outoja, hauraita, mutta merkittäviä sidoksia ihmisten välillä. Peura muuttui lukiessa siis joksikin muuksi.

    VastaaPoista
  3. Mahtavaa pohdintaa molemmilta, mitään ei lue mieluumin kuin näitä. :)

    VastaaPoista