lauantai 2. toukokuuta 2015

Unohdettu kesyttäjä

Kaiken kansan katsellessa
kesytän villiä koiraa,
metsän lintua
tai arkaa, väistävää.

He seuraavat mitä tapahtuu,
he nauravat mahdanko mitään,
he ylimieliset, kärsimättömät,
he sanovat ettei maailmassa mikään muutu,
villi on villi
vapaa on vapaa
mahdoton on mahdoton
se joka ei tahdo luoksesi tänään tulla
ei huomenna muuta mieltänsä.
Minä itkusilmä en usko.

He kyllästyvät pois
ennenkuin lehtikään ehtii värähtää
saatika kääntyä.
vai onkohan heitä ensinkään?
Onko vain minun häpeäni jonka
ilkkuvan katseen tunnen tuijottaessani
loittonevaa selkää
ja pysyessäni itse ikuisesti paikallani
samana,
ikihonkana,
kanervanvarpuna,
muuttumattomana.
Sillä minä olen itsepäinen.
Kauranjyvät huojumatta avonaisella kämmenellä
vaikka laululintuni olisi jo aikaa lentänyt pajumetsän piiloon
eikä niitä kaipaisi,
eikä minua muistaisi
niin minä olen täällä,
jääräpäinen minä olen.
Sillä ensiviikolla voi hän muuttaa mielensä
tai ensivuona tai vuona kaksituhattaviisikymmentäkaksi
ja mitä hän minusta ajattelisi jos silloin olisin väistynyt tai 
laittanut käteni nyrkkiin,
väistynyt tuosta vaan,
kevytmieli
tuuliviiri
häilyvä.

4 kommenttia:

  1. Samaistuin tähän runoon. Ikihonka joissakin asioissa, jääräpäinen... Ja en luovuta. Ajattelen, että se on rakkautta, että jää, vaikka ennuste ei lupaisi hyvää. Eikä mikään ole loppujen lopuksi ennusteista kiinni. Mutta joskus on vain itse kuitenkin suostuttava muutokseen. Jääräpäisenkin. Ja todettava, että on vastuussa vain itsestään.

    VastaaPoista
  2. Q: Tämä runo on todellinen syvällisten tuntojen ilotulitus! Minua suuresti ihastutta myös tuo runon ulkoinen muoto ja sommittelu. Olen näkevinäni siinä sellaista lintumaista keveyttä. On todella nautionnollista lukea hienoja runojasi. Kiitos niistä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hieno on lukea myös kommentointia. Jos ihmiset tietäisivät kuinka riemastun aina kun huomaan uuden kommentin saapuneen, kaikki kommentoisivat ilmanmuuta. :)

      Poista